Träningskalender

SwimRunträning onsdagar 18.00-19.30 (Prova på träning) 

Våra onsdagsträningar är gratis och öppna för alla som vill testa SwimRun, så bjud gärna in vänner och bekanta.  Personen måste dock klara av att simma minst 200 m för att kunna vara med. Vi ställer inga övriga krav på förkunskaper utan här är alla välkomna.

Samling på Långholmen nere vid stranden

 

Långpass SwimRun

Vi utgår under sommaren från några olika platser runt om i Stockholm och beger och oss ut och simmar och springer tillsammans i naturen. Tempot ska vara lugnt så att vi utan ansträgning kan prata med varandra. Vid dessa pass stimulerar vi produktionen av mitokondrier, stärker hållfastheten i muskler, senor, ledbrosk och ligament.

En kartbild med den aktuella ruten kommer att läggas upp här på hemsidan senast några dagar innan träningspasset. Vi delar eventuellt in oss i grupper och inom grupperna delar vi av säkerhetsskäl upp oss så att 2 eller 3 personer följs åt från start till mål.

Våtdräkt, visselpipa och färgglad badmössa är obligatoriskt vid dessa träningar. Ta gärna med förstahjälpen förband.

Samling, se aktuellt datum i träningskalendern

Open water simning

Börja fredagen på bästa tänkbara sätt genom att simma ett varv runt Långholmen. Det är uppskattningsvis runt 3,5 km runt ön. Vill man kan man givetvis kliva upp vid stranden som kommer efter halva sträckan.

Våtdräkt, visselpipa och färgglad badmössa är obligatoriskt vid dessa träningar.

Fartträning (löpning)

Fartträningen sker vanligtvis på löpbana. Under vintern vid ett par tillfällen ute på Bosön. På vår och sommar håller vi till på Zinkensdamms IP. På dessa träningar är det korta intervaller 50-200 meter och lång vila som gäller, vilket gör att oavsett hur snabba eller långsamma vi är så kan vi genomföra passet tillsammans.

Backintervaller

Bästa sättet att bygga muskler och höja mjölksyratröskeln på är att springa upp till toppen på ett lagom högt berg. Sedan joggar vi långsamt ner igen och börjar om igen. 5-10 gånger upp till toppen brukar vara lagom och tar ca 1h.

Vi samlas utanför vår Klubblokal vid Långholmsmuren 2. När snön smält i Hammarbybacken utgår vi från foten av denna istället.